Sist revidert: 20.07.20 HovedregelenHovedregelen er at kommunens dokumenter, journaler og lignende registre er åpne for innsyn, og alle har krav på innsyn jf. Offentleglova § 3. Hva må til for at det skal være lov å unnta noe fra offentligheten?Dersom noe skal unntas fra innsyn og offentligheten, må det stå i lov eller forskrift at det er lov å unnta, jf. Offentleglova § 3. Hjemlene for hva vi har lov eller mulighet til å unnta, står listet opp i kapittel 3 i Offentleglova. Hjemlene skiller mellom
- Om det skal eller om det kan gjøres unntak fra hovedregelen om innsyn for alle
- Om unntaket gjelder for
- kun enkelte opplysninger i et dokument
- deler av et dokument, eller
- hele dokumentet
Offentleglova § 13 om taushetsplikt er for eksempel en hjemmel som sier at taushetsbelagte opplysninger skal unntas fra innsyn. Motsatt åpner Offentleglova § 14 om interne dokumenter for at det kan gjøres unntak for hele dokumentet. Det er svært viktig å være oppmerksom på hva hjemmelen du vurderer å bruke gir mulighet til! MerinnsynEigersund kommune praktiserer merinnsyn jf. Offentleglova § 11. Det betyr at kommunen i størst mulig grad skal tilstrebe offentlighet og innsyn i kommunens dokumenter. Innsyn skal derfor også vurderes for dokumenter hvor loven gir en mulighet for unntak, men ikke pålegger oss å unnta. Retningslinjer for offentlighetsvurderingDet finnes ingen fasit på hva som skal eller kan unntas. Dette må derfor vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle. I en slik vurdering er det viktig å tenke på følgende:
- Ivaretas formålet med Offentleglova, som er å sikre demokrati, kontroll og rettsikkerhet. jf. Offentleglova § 1?
- Innsynsretten skal ta hensyn til kommunen som en informasjonsbank og bidra til at tilliten til kommunen opprettholdes. Ivaretas dette?
- Vil allmennheten ha en interesse i at dokumentet er offentlig?
- Er det et reelt og saklig behov for å unnta?
- Foreligger det en klar og tydelig hjemmel for å unnta, og i så fall hva gir hjemmelen adgang til å unnta?
- Hva er hensikten med hjemmelen?
- Vil innsyn medføre en eller annen form for skade for
- Private interesse, herunder
- En persons (innbygger eller ansatt) krav på personvern
- Vern om privatlivets fred
- Privat næring og konkurranseevne
- Offentlige interesser, herunder
- Kommunens personalforvaltning
- Kommunens konkurranseevner
- Kommunens kontroll- og reguleringstiltak
- Kriminelle handlinger utført på bakgrunn av informasjonen det er gitt innsyn
- Vern av beslutningsprosesser, herunder
- Organinterne dokumenter
- Dokumenter innhentet til hjelp i saksbehandlingen
- Veier disse skadevirkningene tyngre enn offentlighetens rett til innsyn?
Punktlisten ovenfor er på ingen måte uttømmende.
|
Det er aldri anledning til å unnta et dokument av bekvemmelighetshensyn!
|
Her finner du en oversikt over aktuelle hjemler som benyttes når et dokument eller en sak skal unntas offentligheten. Eksempler på offentlighetsvurderingerOffentleglova § 26 åpner for å unnta fødselsnummer. Siden Offentleglova krever at det vurderes merinnsyn må allmennhetens interesse for innsyn avveies mot den skade som et innsyn kan gi. Formålet med unntaket er å unngå at fødselsnummeret blir misbrukt til for eksempel identitetstyveri. Formålet med loven er å sikre demokrati, kontroll og rettsikkerhet. Det er nok tvilsomt at innsyn i et fødselsnummeret vil gi mer innsikt i forvaltningens myndighetsutøvelse, eller være med på å sikre et åpnere samfunn. Her vil skaden som den enkelte blir påført i de aller fleste tilfellene veie tyngre enn formålet med loven. Offentleglova § 14 åpner for å unnta interne dokumenter. Dersom det skrives et internt notat om vedlikehold av en kommunal skole etter funn av mugg i flere av klasserommene, er det mulig å unnta dette etter § 14. Ved vurdering av merinnsyn må det ses på
- Allmennhetens interesse
- Mugg kan gi helseplager for lærere og elever
- Eventuell skade som innsynet medfører
- Det kan bli reaksjoner fra både media og foreldre som vil presse på for at det igangsettes vedlikeholdsarbeid så fort som mulig
Innsyn i dokumentet vil i stor grad imøtekomme formålet med Offentleglova, og dette veier tyngre enn et eventuelt ubehag som følge av reaksjoner fra media og foreldre. |