Status: Godkjent Godkjent av: Leder dokumentsenter Sist revidert: 13.12.22 INNLEDNINGKommunen er pålagt å ha en postliste tilgjengelig for publikum og presse, jf. arkivforskrifta § 9. En postliste sikrer større åpenhet og mulighet for innsyn i kommunens aktiviteter, noe som er en styrke for (lokal)demokratiet. Samtidig skal Eigersund kommune praktisere meroffentlighet, og en offentlig postliste bidrar til dette. Kontroll og publisering av postliste/offentlig journal skal gjøres daglig. HensiktRutinen skal sikre at
- journalinformasjonen (metadataene) er korrekte, utfyllende og informative.
- alle taushetsbelagte eller andre sensitive opplysninger er skjermet på en forsvarlig måte.
- titler er i samsvar med skriveregler
- postlisten tilgjengeliggjøres på kommunens nettside (se her).
AnsvarAnsvar etter rutinen er spesifisert i beskrivelsen nedenfor. AvvikshåndteringAvvik fra rutinen meldes i kommunens internkontrollsystem (QM+) RUTINE
Steg
|
Beskrivelse
|
Ansvarlig
|
Produser rapport
|
Rapporten for postlisten genereres for aktuelle datoer i Websak, ved hjelp av funksjonen ”Rapporter”. Kun journalførte journalposter skal tas med.
|
Dokumentsenteret
|
Kontroller rapporten
|
Rapporten skal kontrolleres av én person. Rapporten gjennomgås nøye, og hvis det oppdages feil, gjøres nødvendige rettelser/korrigeringer i WebSak i henhold til sjekkpunktene som er listet opp nedenfor. Sjekkpunkter for sak:
- Skal saken unntas fra offentlighet?
- Sjekk om tittel er riktig registrert. Bruk sjekkpunkter for tittel, se nedenfor.
Sjekkpunkter for journalpost:
- Er det brukt riktig dokumentkategori?
- Sjekk om tittel er riktig registrert. Bruk sjekkpunkter for tittel, se nedenfor
- Skal avsender/mottaker skjermes?
- Er det brukt riktig paragraf ved skjerming?
Sjekkpunkter for tittel:
- Vurder om tittelen er god i forhold til søking/gjenfinning.
- Sjekk at tittelen er i henhold til skriveregler.
- Vurder om tittelen eller deler av den skal skjermes.
|
Dokumentsenteret
|
Oppbevaring av rapport etter kontroll
|
Hvis rapporten har blitt skrevet ut, oppbevares den i egen perm. Rapportene makuleres etter en liten stund, eventuelt når permen er full.
|
Dokumentsenteret
|
Oppdater kommunens postliste
|
Logg inn på pc hvor DRUM er, og gjør følgende:
- Kjør steg 1, se ikon på skrivebordet.
- Når steg 1 er ferdig, kjøres steg 2. Du får opp en rapport. Velg "Vis differanse" og skriv ut rapporten. Lagre rapporten i egen mappe på skrivebordet på pcen.
- Les gjennom rapporten, og sjekk spesielt at korrekt skjerming er påført. Dersom du oppdager feil som må rettes før publisering - feks. manglende gradering - må journalposten rettes i WebSak, og steg 1 og 2 må gjentas. Evt. mindre skrivefeil rettes i ettertid, og blir korrigert på postlisten neste dag drummen kjøres.
- Når alt er ok, kjøres steg 3. Kommunens postliste blir da oppdatert.
|
Dokumentsenteret
|
|